Van trends naar lifestyle waar ga jij van start?

Vraag verschillende personen een beschrijving te geven van een stereotype mode trendsetter. Ik durf te wedden dat de kern van de antwoorden op hetzelfde neerkomt: ‘’het neerzetten van eigenheid’’. Het draait momenteel om het creëren van een persoonlijke stijl zonder daar direct specifieke items mee te identificeren. Het is veel meer dan slechts een bezoekje aan een dergelijke mainstream shop zoals H&M of Zara.

Onze garderobe puilt uit met een ruime variatie aan items die overal worden verzameld. Niet heel gek dat we voor werkelijk iedere gelegenheid een uitdagend pakje uit de kast weten te trekken; ‘alles is geaccepteerd’.

Eerlijk is eerlijk, maar manieren om op te vallen tussen de menigte lijken steeds opvallendere gewoonte aan te nemen: eigenaardige prints, buitenaardse materialen, opgeschoren haar of rainbow make-up. Met deze kennis in het achterhoofd is het slechts de vraag in hoeverre het bombarderen van een trend zinvol is als de meerderheid zich probeert te identificeren door middel van een persoonlijke unieke stijl.

Hoe omzeilen we een trend en gaan we opzoek naar wat er echt toe doet? Hoe schuiven we non-stop mainstream aan de kant en leggen we de focus op een unieke samenstelling van persoonlijke favorieten uit uiteenlopende winkels?

Wat zijn dan de verschillen?

Hoe je het wendt of keert, de essentie van een item blijft in principe hetzelfde. Vergelijk ter illustratie een blouse a la 2000 is met een blouse uit een vintageperiode en merk slechts een aantal kleine verschillen op. Wat mij betreft zijn het zogezegd de ‘special editions’ waarmee je je persoonlijke smaak identificeert. Het zijn opvallende, gewaagde combinaties waarmee je een stempel drukt op wie je bent en wat je wilt uitstralen. Echter is het aan jouw de taak om uit te vogelen wat jij verstaat onder gewaagd en tuurlijk haal je daarvoor inspiratie uit modemagazines of modeblogs (zowel oude als nieuwe exemplaren). Het is niet de bedoeling dat je exact kopieert, maar dat je op basis van alle indrukken zelf aan het werk gaat. Dat betekent koppie erbij in een start naar een zoektocht naar jouw creativiteit.

Met een start van een nieuw jaar, is het de vraag wat jij uit wilt stralen in 2021 en mag jouw garderobe best eens onder de loep worden genomen! Wees selectief en laat je creatieve brein het werk doen. Wat mij betreft een mooi streven op jouw to do list. Al met al, hoe ga jij van start?

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Naar boven
Sluiten
Door categorieën bladeren
Auteurs bekijken